FANDOM

Yamatai (jap. 邪馬) – wyspa na Oceanie Atlantyckim, należąca do położonego na południe od Honsiu (Japonia) archipelagu Izu, znajdująca się w środku tzw. Smoczego Trójkąta. W dawnych czasach na wyspie znajdowało się królestwo o tej samej nazwie, rządzone przez królową Himiko.

Historia Edytuj

Początki Edytuj

Yamatai - twierdza Solarii

Wnętrze zachowanego pałacu na Yamatai

Yamatai jest zaginionym starojapońskim królestwem. Rządzony był w ustroju matriarchalnym, a na jego czele stała Słoneczna Królowa, spośród których pierwszą była Himiko. Władczyni dowodziła elitarną armią samurajów, znanych jako Burzowa Gwardia. Sama Himimo posiadała rzekomo wielkie szamańskie moce, mogąc sprawować kontrolę nad pogodą.

Słoneczna Królowa nie miała dzieci, zamiast tego przekazywała swoje moce wybranej przez siebie następczyni, wielkiej kapłance, która namaszczana była przez rządzącą jako przyszła władczyni Yamatai. W rzeczywistości jednak żadna z kapłanek nie została nową Słoneczną Królową. Wybrana przez Himiko dziewczyna prowadzona była do klasztoru na ceremonię „wyniesienia”, podczas której królowa przenosiła swoją duszę do jej ciała. W ten sposób kontynuowała swoje rządy, co oznacza, że władała Yamatai przez bardzo długi czas po swojej naturalnej śmierci, będąc tym samym „Pierwszą i Ostatnią Słoneczną Królową”.

Upadek Yamatai Edytuj

Niewielu znało prawdę o Słonecznej Królowej, dzięki czemu rządziła przez wiele pokoleń. W okresie Kamakura, przypadającym na lata 1185–1333, jedna z kapłanek – Hoshi – mająca zostać następczynią królowej odkryła prawdę na temat wyniesienia, jak również tego, że Himiko planuje poszerzyć swoje wpływy poza Yamatai. Ukradła sztylet generała Burzowej Gwardii, którym podczas ceremonii odebrała sobie życie, przerywając rytuał i więżąc Himiko w rozkładającym się ciele. Gniew Słonecznej Królowej narastał, aż w końcu przerodził się w potężny sztorm, uniemożliwiający ucieczkę z Yamatai. Jej królestwo upadło, a okryty hańbą generał Burzowej Gwardii popełnił seppuku. Sama Gwardia jednak przetrwała i w dalszym ciągu strzegła wyspy i królowej.

Klątwa Himiko sprawiła, że wyspa stała się pułapką. W ciągu stuleci setki statków, a następnie samolotów, które znalazły się w pobliżu wyspy, znikały bez śladu. Kiedy tylko zbliżyły się do Yamatai, rozbijały się w wyniku nagłego sztormu, którego szybkość i zaciekłość była niemożliwa bez ingerencji sił nadprzyrodzonych. Ucieczka z takiego sztormu była niemożliwa bez względu na zdolności statków do żeglugi czy umiejętności i doświadczenie kapitanów bądź pilotów. W momencie, kiedy załoga próbowała wydostać się ze sztormu, ten jedynie się wzmacniał i ustawał dopiero w momencie, kiedy jednostka rozbiła się na wyspie lub u jej wybrzeży. Ocaleli zostali zostawiani przy życiu, jednak jeżeli podejmowali próby ucieczki, chociażby na tratwach, byli powstrzymywani przez kolejny sztorm. Ostatecznie wszyscy nieszczęśnicy, którzy znaleźli się w pobliżu wyspy, albo zginęli, albo zostali zmuszeni na niej zamieszkać.

II wojna światowa Edytuj

Yamatai - bunkier

Pozostałości bunkra wybudowanego podczas II wojny światowej

Podczas II wojny światowej wyspa okupowana była przez japońskie wojska, które wykorzystywały ją jako placówkę badawczą mającą na celu odnalezienie sposobu na wykorzystanie sztormów jako broni. Stany Zjednoczone dowiedziały się o badaniach i wysłały na Yamatai co najmniej jeden batalion, którego celem było odzyskanie wyspy, jednak żaden z żołnierzy – ani japońskich, ani amerykańskich – nie zdołał jej opuścić. Nie wiadomo jednak, czy zabili się nawzajem, czy zostali zabici przez oni – wynaturzone pozostałości po Burzowej Gwardii.

Narodziny Bractwa Solarii Edytuj

Po zakończeniu II wojny światowej na Yamatai trafił Mathias, który starał się trzymać z dala od pozostałych ocalałych, nie wiedząc, czy mają przyjazne zamiary. Ostatecznie sprzymierzył się z grupką osób, z którymi próbował opuścić wyspę, jednak sztorm zmył ich łódź z powrotem w kierunku lądu. Kiedy podjęli kolejną próbę ucieczki, Mathias odmówił udziału w niej, wierząc, że rozbiją się ponownie. Obserwował, jak łódź jest niszczona przez fale, a wszyscy jej pasażerowie giną. Po tym wydarzeniu rozpoczął próby zrozumienia prawdziwej natury sztormów i odkryć tajemnicę wyspy. Ostatecznie zaczął słyszeć głos Himiko.

Wiedząc, co musi zrobić, rozpoczął poszukiwania naczynia dla duszy Słonecznej Królowej. Zaczął też werbować innych ocalałych do swojego kultu, Bractwa Solarii. Był okrutny, nie wahał się uciec do przemocy i morderstwa, jeżeli odmawiano wstąpienia do jego sekty. Przez lata szeregi Solarii rozrosły się, a kult urósł w siłę, przejmując wszelkie dostawy i broń ze statków i samolotów rozbijających się na wyspie. Solarii spędzili wiele lat szukając naczynia dla Himiko, paląc kobiety na stosie.

W pewnym momencie o Yamatai i próbach wskrzeszenia Słonecznej Królowej przez Mathiasa dowiedziała się Trójca, potężna i starożytna organizacja religijnych fanatyków. Uważając, że istnieje tylko jeden bóg – chrześcijański – a Solarii są heretykami, wysłali na wyspę swojego agenta mającego zabić Mathiasa, plan jednak się nie powiódł, a agent nigdy nie wrócił. Po pewnym czasie Trójca zdała sobie sprawę, że wszelkie próby wysłania na Yamatai agentów mających zabić Mathiasa spalą na panewce, w dalszym ciągu obserwowała jednak wyspę i wszelką związaną z nią aktywność.

Upadek Solarii Edytuj

Arrow Osobny artykuł: Tomb Raider (2013).

W 2013 roku u wybrzeży wyspy rozbił się statek Endurance, którego załodze udało się dotrzeć na Yamatai. Wśród ocalałych znajdowała się m.in. Samantha Nishimura, porwana przez Solarii jako potencjalne naczynie dla Himiko. Mathias został zabity przez Larę Croft, która udaremniła rytuał wyniesienia i zniszczyła duszę Himiko, kładąc kres sztormom. Kilka tygodni później na wyspę dotarli Wyznawcy Solarii, chcący wskrzesić Mathiasa, jednak ponownie ich plany zostały udaremnione przez Croft. W niedługim czasie na Yamatai przybyli agenci Trójcy, którzy wybili niedobitki Solarii i Burzowej Gwardii oraz zniszczyli wszelkie pozostałości „pogańskich” zwyczajów od wieków praktykowanych na wyspie.

Miejsca Edytuj

Przekazy historyczne Edytuj

Królestwo Yamatai (inne czytanie: Yamaichi) istniało naprawdę. Założone zostało w późnym okresie Yayoi, a przetrwało mniej więcej do okresu Kofun. Położone było w kraju Wa (dawna nazwa Japonii), a wzmiankowane jest m.in. w pochodzącej z II wieku chińskiej Kronikce Trzech Królestw. Dokument ten wspomina również o rządzącej krajem królowej Himiko, która zmarła ok. 284 roku. Według przekazów historycznych królowa była szamanką, co w późniejszych wiekach przyczyniło się do przypisywania jej nadprzyrodzonych mocy. Japońscy historycy nie ustalili, gdzie dokładnie położone było królestwo Yamatai.

Ciekawostki Edytuj

  • Badania prowadzone na wyspie podczas II wojny światowej mogą być oczkiem puszczonym w stronę mitów o wysoko postawionych personach Trzeciej Rzeszy, które próbowały wykorzystać zjawiska nadprzyrodzone do opracowania superbroni, która przechyliłaby szalę zwycięstwa na ich stronę.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki