Fandom

Tomb Raider Wiki

Yamatai

1313stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

WyspaEdytuj

Wyspa Yamatai to dość spory teren, jednak nie w pełni otwarty – lokacje są często wyraźnie ograniczone, ale jednocześnie oferują sporo swobody. Pomiędzy większością z nich można się przemieszczać bez oglądania loadscreenów. Do innych można się przenieść wyłącznie za pomocą obozowisk. Do kilku lokacji nie wracamy w ogóle, ale tyczy to jedynie krótkich i w pełni reżyserowanych momentów.

Yamatai oferuje bardzo zróżnicowane widoki – od wysokich klifów, przez bujnie zarośnięte lasy, wioski, świątynie, grobowce, aż po bazy i bunkry pamiętające czasy II wojny światowej. W dodatku, w grze znajduje się zmienny system dobowy – gdy przemieszczamy się korzystając z obozowisk, nigdy nie mamy pewności jaką porę dnia zastaniemy w danej lokacji. W ponownie odwiedzanych lokacjach mogą też pojawić się nowi wrogowie (szczególnie na Plaży Wraków i w Mieście Ubogich).

Poniżej znajdziecie krótką charakterystykę głównych lokacji i hubów, które odwiedzimy w grze. Warto przy tym pamiętać, że wiele z tych lokacji wzajemnie się łączy i zazębia, do części z nich wracamy też wielokrotnie i to od różnych stron. Stąd też podział jest dość umowny.

Nadmorskie KlifyEdytuj

Lokacja w której rozpoczynamy przygodę. Na szczycie klifu mieści się jaskinia, w której jeden ze Zbieraczy rytualnie morduje swoje ofiary. Na zewnątrz wcale nie jest bezpieczniej – jeden nieostrożny ruch grozi upadkiem i roztrzaskaniem o wyłaniające się ze wzburzonej wody skały. Niech malowniczy zachód słońca nie uśpi Waszej czujności – ciężkie chmury widoczne nad horyzontem i błyskawice nie zwiastują niczego dobrego…

Nadbrzeżny lasEdytuj

Pierwszy, duży hub. Las składa się z dwóch części – pierwsza jest dość dzika i na myśl przywodzi serial LOST. Pośród bujnej roślinności znajdujemy wejście do podziemnego bunkra. To tu zdobywamy łuk oraz uczymy się polować. Nie ma tu także żadnych większych niebezpieczeństw, chyba że liczyć paskudną pogodę, przywodzącą na myśl Irlandię z Tomb Raider: Chronicles. W drugiej części lasu trafiamy na bardziej urozmaiconą architekturę. Znajdziemy tam prowizoryczne obozowisko, zbudowane pod czaszą spadochronu. Wyłożone kamieniami ścieżki i drewniane mostki zaprowadzą nas do bramy strzegącej wejścia do Górskiej Świątyni. W dodatku musimy radzić sobie z watahami wilków, które tylko czekają by zaatakować Larę. Trafimy tu też na pierwszy grobowiec – Samolot na Bagnach.

Górska ŚwiątyniaEdytuj

Spokojna wycieczka po osadzonych na wzgórzu budowlach szybko przemieni się rozpaczliwą ucieczkę przed Zbieraczami. Lokacja zmienia się nie poznania, gdy zabytkowe, drewniane kapliczki zacznie trawić ogień – to jednak tylko krótki przystanek na drodze do kolejnego, wielkiego huba.

Wioska w górachEdytuj

Lokacja utrzymana w podobnym stylu architektonicznym, co Świątynia. Na dnie niewielkiej kotliny znajdziemy wielopoziomową wioskę, której centralną część stanowi obozowisko (a później także wrak samolotu). Do wielu miejsc możemy dostać na kilka sposobów – sporo tu drewnianych platform, tarasów, skrzyń czy drążków, które można wykorzystać do szybkiego przemieszczania się. Nie zabraknie tu kolejnej wycieczki po wbudowanych w ścianę klifu budowlach, a nawet emocjonującego spływu w dół rwącej rzeki i lotu ze spadochronem. Wioska łączy się z kilkoma innymi, dużymi lokacjami. Znajdziemy tu dwa grobowce – Grobowiec Niegodnych i Salę Przejścia.

Baza w górachEdytuj

Mała zmiana klimatu, dosłownie i w przenośni. Charakterystyczną orientalną architekturę zmieniamy chwilowo na bardziej industrialną zabudowę, pamiętającą czasy II wojny światowej. Jak by tego było mało, ni stąd ni z owąd zrywa się śnieżyca. W bazie czeka nas iście epicka wspinaczka na kilkudziesięciometrową wieżę radiową. Widok jest jednak wart zachodu.

Klasztor przy rozpadlinieEdytuj

Burza piaskowa znacznie ogranicza widoczność i utrudnia poruszanie się. Jakby tego było mało, to trafiamy tu na zupełnie nowych przeciwników – Oni. Na szczęście na razie nie musimy z nimi walczyć, jednak ucieczka z grobowca pełnego kości i rozkładających się szczątków sama w sobie będzie wystarczająco traumatyczna. Po wizycie w grobowcu Himiko rozwiążemy prostą zagadkę, w której kluczowe okaże się wykorzystanie wiatru.

Miasto UbogichEdytuj

Kolejny wielki hub. Architektura to dość eklektyczne połączenie tradycyjnej, orientalnej zabudowy z prowizorycznymi barakami zbitymi z fragmentów blach i desek. Nad wszystkim króluje monumentalny Pałac Himiko. Czeka tu nas sporo potyczek z Solarii, a także niezwykle efektowna jazda gondolą i walka na wiszącym wysoko nad ziemią wraku statku. I tu znajdują się dwa grobowce – Studnia Łez i Komnata Sądu.

Jaskinie GeotermalneEdytuj

Nikt nie mówił, że podróż do Pałacu będzie łatwa. Na dzień dobry Larę czekają emocje jak z filmu „Zejście”, czyli kąpiel w basenie krwi oraz unikanie zdziczałych kanibali. Eksplorację utrudniają ciemności oraz trujący gaz, który ma także właściwości wybuchowe. W katakumbach pod pałacem Lara uratuje swoich przyjaciół z Endurance oraz znajdzie wejście do Twierdzy.

Twierdza SolariiEdytuj

...czyli Pałac, zaadaptowany na główną siedzibę naszych antagonistów. To dość liniowa wycieczka urozmaicona kolejnymi eksplozjami i olbrzymim pożarem. Czeka tu nas silny opór ze strony Solarii, ale nowo zdobyta broń – granatnik – pomaga w walce nawet ze stacjonarnymi karabinami.

Las na szczycieEdytuj

Tutaj trafimy po brawurowej ucieczce z Twierdzy. Lokacja jest bardzo podobna do Nadbrzeżnego Lasu – trafimy tu zarówno na niegroźne jelenie, jak i na watahy wilków. Jak by tego było, cały obszar jest patrolowany przez Solarii. To jedna z lokacji, gdzie przydaje się umiejętność skradania i cichego eliminowania wrogów. Jest tu tylko jeden grobowiec – Azyl Burzowej Gwardii.

Plaża WrakówEdytuj

Kolejny spory hub do którego trafiamy po emocjonującej podróży gondolą linową. Na skałach otaczających plażę znajdują się kolejne bunkry i fragmenty zabudowy bazy. Jednak to co przyciąga wzrok, to niezliczone ilości wraków samolotów i okrętów wystające z wody. Trafimy nawet na zabytkowy Galeon! Na plaży znajdziemy też główny obóz rozbitków Endurance oraz sam statek. Jednak droga to niego nie jest wcale taka prosta. Znajdziemy tu grobowce Zalany Skarbiec i Świątynie Kapłanek.

Bunkier na Ścianie KlifuEdytuj

To przez ten bunkier prowadzi droga do wraku Endurance. Lokacja utrzymana jest w klimacie charakterystycznym dla wcześniej odwiedzanych baz i stanowi właściwie krótki przerywnik. Najwięcej emocji czeka nas na Endurance – stoczymy tam walkę z sub-bossem, zdobędziemy nowy sprzętu oraz… niemal doszczętnie zniszczymy to, co ze statku pozostało.

Baza BadawczaEdytuj

Ośrodek i laboratorium, gdzie naukowcy badali naturę wyspy Yatamati oraz zjawisk na niej zachodzących. Głównym celem Lary jest Grobowiec Generała, jednak najpierw trzeba rozwiązać małą zagadkę – dalsza drogę blokuje popsuta winda. Pozbycie się problemów wymaga odrobiny gimnastyki i myślenia.

ZigguratEdytuj

Świątynia znajdująca się w Rozpadlinie, którą odwiedzaliśmy już wcześniej. Niestety, Wyspa pokazuje tu Larze swoją prawdziwą naturę – na przeszkodzie stoi już nie tylko burza biaskowa. Dochodzi do niej śnieżyca niszcząca otoczenie na naszych oczach, a na dodatek - jeszcze zastępy Oni, którym tym razem musimy stawić czoła. Na szczycie Zigguratu czeka nas finałowa walka.

Więcej w Fandom

Losowa wiki