Fandom

Tomb Raider Wiki

Tomb Raider I

1313stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Tomb Raider 1 Box.jpg
Tomb Raider
Producent Core Design
Wydawca Eidos Interactive
Dystrybutor Cenega
Data wydania Świat - 3 listopada 1996
Polska - 2 września 2001
Gatunek TTP
Wymagania procesor Pentium 90 MHz lub podobny, 16 MB RAM, karta graficzna SVGA (opcjonalnie akcelerator 3D)
Platforma DOS, PlayStation 1, Saturn

Tomb Raider – pierwsza gra ze słynnej serii gier komputerowych, będąca inicjatywą Toby’ego Garda, stworzona przez studio Core Design i wydana na świecie przez Eidos Interactive.

Fabuła i bohaterka Edytuj

Na początku bohaterem gry miał być archeolog z kapeluszem i batem w dłoni (na wzór Indiany Jonesa), jednakże jej wydawca, Eidos, był wtedy zbyt małą firmą, żeby procesować się z George’em Lucasem, znanym obok Gwiezdnych wojen z produkcji filmów o Jonesie. Toby Gard postanowił wtedy uczynić bohatera kobietą. Spotkało się to oczywiście z oburzeniem mającego inne plany na temat fabuły gry jej developera, ale ostatecznie projekt przyjęto. Bohaterka pierwotnie miała nazywać się Laura Cruise, pochodzić z Ameryki Środkowej i być ubrana w moro. Szybko zrezygnowano z tego pomysłu, przemianowano główną postać z Latynoski na brytyjską agentkę-archeolog zwaną Lara Croft, ubraną w niebieski sweter-podkoszulkę oraz brunatne miniszorty. W grze bohaterka wyrusza do Ameryki Południowej w celu odnalezienia mistycznego przedmiotu o nazwie Scion, który leży w niezbadanym przez nikogo grobowcu Qualopeca. Prowadzący ją wynajęty przez nią przewodnik po dotarciu do grobowca ginie. Lara musi iść sama, wyposażona jedynie w dwie beretty i wyjątkowe zdolności akrobatyczne. Sama Lara, mimo że uważaną za pierwszą seksowną bohaterkę gier komputerowych, nawet w dniu premiery nie budziła wśród bardziej zainteresowanych jej osobowością uznania. Zbudowana z nienaturalnie dużych piersi (bardziej zresztą przypominających ostrosłupy), talii o wyjątkowo małym obwodzie i chudych nóg oczywiście budziła wątpliwości co do jej naturalności. Złośliwi twierdzili, że programiści nie widzieli dawno prawdziwej kobiety oraz że na pewno popełnili przypadkowy błąd przy ustalaniu wielkości 3D bohaterki. Jednak wtedy była to pierwsza kobieta gatunku ludzkiego w grach komputerowych, dlatego dało się na ów aspekt przymknąć oko. Co więcej, już samym początku istnienia gry gracze przejawiali zainteresowanie intymnymi częściami ciała Lary, co skutkowało łatą rozbierającą ją. Łatka ta była najczęściej rozchwytywanym plikiem w Internecie.

Rozgrywka Edytuj

Spec3.jpg

Tomb Raider to gra akcji obserwowana z perspektywy trzeciej osoby z widokiem na plecy głównej postaci. Należy przy tym wspomnieć, że była to pierwsza tego typu produkcja, w której kamera pracowała prawidłowo (obłożenie klawiszy nie należało już jednak do najlepszych, z czym Core Design zawsze miało problemy.) Jedyny użyty w Tomb Raider tryb gry jednoosobowej pozwala na rozegranie piętnastu misji na czterech różnych kontynentach. Lara toczy w nich walkę z różnymi rodzajami przeciwników: wilkami, nietoperzami, niedźwiedziami, aligatorami, a nawet dinozaurami i wrogo nastawionymi ludźmi. Twórcy popuścili wodze fantazji nie tylko z powodu dinozaurów, ale również plansz, w których się rozgrywa akcja. Larze przyjdzie bowiem odwiedzić m.in. starożytne lokacje w Grecji czy Atlantydzie. Jest także sporo misji rozgrywających się we współczesnych czasach, jednakże Tomb Raider nie jest, w przeciwieństwie do późniejszych części, nastawiony wyłącznie na akcję. Istnieje tutaj także dużo zagadek logicznych i elementów znanych z platformówek, w których trzeba wchodzić i schodzić po półkach skalnych, uciekać ze spadających platform czy chodzić po linach nad przepaścią. Ciekawostką jest, że nawet w mrozie Lara Croft nie zmieniała ubrania, co było jednym z największych błędów wytykanym Core Design przez fanów. W swoim czasie Tomb Raider był bardzo zaawansowaną technologicznie produkcją. Mimo że działał jedynie w DOS-ie, nie posiadał wielkich ograniczeń z tym związanych. Silnik użyty do produkcji tej gry pozwalał na użycie 50000 wielokątów na samą bohaterkę, aczkolwiek i tak jej wygląd, jak też i całej oprawy graficznej, w obecnych czasach jest niezbyt dobry. Wystarczy powiedzieć o bardzo kanciastych postaciach i rozpikselowanych teksturach o bardzo niskiej rozdzielczości, w których każdy piksel miał taką samą, dużą powierzchnię postaci i otoczenia. W 1996 roku grafika była jednak do przyjęcia, w dodatku po pojawieniu się akceleratora 3D 3dfx Voodoo, przewyższającego wtedy możliwościami technologicznymi wszystkie inne układy graficzne, wystarczyło go podłączyć do akceleratora 2D, a użyte dzięki bibliotece standardu przyspieszania sprzętowego GLIDE, użytego wyłącznie dla tej firmy, Tomb Raider był wzbogacany o efekty znacznie zmiękczające i ulepszające tekstury. Tomb Raider wprawdzie może korzystać z innych akceleratorów 3D, ale nie przystawały one wówczas możliwościami do Voodoo, toteż ta gra stała się jednym z najlepszych powodów, by zakupić kartę z układem 3dfx (karty te kosztowały wtedy około trzystu dolarów). Oprawa dźwiękowa gry stoi na wysokim poziomie. Dialogi, muzyka i mowa głównej bohaterki (dubbingowanej przez Shelley Blond) budowały w owym czasie niesamowity klimat podczas gry. Jako ciekawostkę warto wymienić, że pierwszy Tomb Raider posiadał na CD osobne ścieżki dźwiękowe do gry. Dźwięk można było odsłuchać na zwykłym gramofonie cyfrowym (AUDIO CD). W swoim czasie był to (obok CD-keyów) skuteczny sposób na uprzykrzenie życia piratom, dzięki czemu posiadali oni piracką kopię, ale bez dźwięku.

Levele Edytuj

W menu, gracz może wybrać czy chce ukończyć lvl treningowy Lara's home, przed rozpoczęciem podstawowej gry. To tutorial zaprojektowany by gracze mogli się zapoznać z zasadami oraz rozgrywką gry.

Peru Edytuj

Natla wysyła Larę Croft do Peru, gdzie odkrywa wejście do grobowca Qualopeca wysoko w górach. Lara przemierza cywilizacje, które rozwijały się przez setki lat, w dolinach gdzie czas się zatrzymał... Gracz musi pokierować Larą przez zaginione miasto Inków po drodze napotykając dziesiątki wrogów, takich jak Wilki, Nietoperze, Niedźwiedź, Dinozaury, etc. Poziomy w Peru są najłatwiejsze.

Grecja Edytuj

Średniowieczy klasztor św. Franciszka został wybudowany na zboczu góry, pod klasztorem znajduje się ukryta cywilizacja. W tej lokacji Lara stawi czoła Lwom, Aligatorom, Małpom. Rozpocznie też wyścig o Sciona z Pierre DuPont, który przybył na miejsce przed Larą . Levele w Grecji są średnio-trudne.

Egipt Edytuj

W ukrytym kanionie niedaleko Doliny Królów, Lara odkrywa ukryte piramidy i sfinksa ,podczas walk z czarną panterą, krokodylami czy też z zaskakującymi mistycznymi mutantami. Poziomy w Egipcie są trudne.

Atlantyda Edytuj

Lara Croft wytropiła Natlę i popłynęła razem z nią , ukryta w łodzi. Odkryła że kopalnia Natla Technologies odkrywa częściowo wielką piramidę Atlantydy. W tym miejscu tajemnica się rozwija . Poziomy w Atlantydzie są najtrudniejsze w grze.

Sukces Edytuj

Tomb Raider przyjął się bardzo dobrze zarówno w prasie, jak i w Internecie. Gra sprzedała się w siedmiu milionach egzemplarzy (na samym PC; na PlayStation i Saturnie sprzedaż była jeszcze większa) i to właśnie jej Eidos zawdzięczał znaczny wzrost pozycji wśród wydawców gier komputerowych. Sama Lara Croft zyskała ogromną popularność także poza branżą, pojawiając się w brytyjskich i amerykańskich reklamach, gazetach codziennych, a nawet periodykach takich jak Playboy.

Opinie Edytuj

Marcin "Gulash" Górecki - pamiętamy go z Secret Service, miłośnik bijatyk, gier akcji i konsol
Pierwszy TOMB RAIDER był prawdziwym szokiem i znakiem przełomu w grach komputerowych. Gra, która wypromowała grupę Core Design i wydający ją koncern Eidos w swoim czasie była pozycją, której nie mógł przepuścić każdy nazywający siebie graczem. Autorom udało się trafić w gusta największęj grupy połykaczy gier, jaką niewątpliwie stanowią młodzieńcy w wieku 15-25 lat. Do motywu eksploracji bogatych w detale wnętrz starożytnych sarkofagow, czy zagubionej doliny rodem z powieści Arthura Conan Doyle'a dodano piękną i ponętnę dziewczynę z charakterem. Do sukcesu gry przyczynił się także rozwijany rownólelge na łamach miesięczników niekoniecznie traktujących o grach komputerowych wizerunek Lary Croft - za przykład niech posłuży to popularne pismo o modzie THE FACE, w którym renderowana Lara została zaproszona na sesje zdjęciową ubrana w najnowsze kreacje Gucci'ego i Versace. Popularność Lary plus niewątpliwa miodność tej świeżej i stosunkowo odkrywczej gry dała nam prawdziwy hit. W SS gra otrzymała ocenę 9/10. Na temat TR2 można powiedzieć wiele, zarówno dobrze jak i źle. Wierni fani pierwszej części przygód Lary otrzymali po prostu więcej tego, co mieli już wcześniej. Nowe poziomy, nowe bronie i kilka dodatków w postaci pojazdów mechanicznych. Jednak przez ostatni rok na rynku gier wydarzyło się bardzo wiele i to, co jeszcze niedawno podniecało i elektryzowało (jak na przyklad znakomita jak na swoje czasy akcelerowana grafika TOMB RAIDER) po prostu spowszechniało. W obliczu zapowiedzi takich gier jak QUAKE 2 czy UNREAL i publikowanych przez wiele magazynów screenshotow z tych pozycji, TOMB RAIDER 2 nie był już taką rewelacją. Zresztą tak na ogół bywa z sequelami, z chlubnym wyjątkiem QUAKE 2. Tym samym moje oczekiwania względem TOMB RAIDER 2 wzrosły, a gdy gra się ukazała, zabrakło mi w niej trybu multiplayer (który jest dziś wręcz wymagany!) i porywającej intrygi. Na łamach SS oceniłem grę na 7/10.

Kamil "RooS" Ruszkowski - legenda polskiego Quake'a, ekspert od gier 3D magazynu Reset
Kiedy pierwszy raz zobaczyłem Tomb Raider'a, nie byłem zachwycony. Zupełnie nie rozumiałem peanów jakie na cześć tej gry wypisywali recenzenci kolejnych pism "branżowych". Stało się tak prawdopodobnie dlatego, że na długo przedtem zakochałem się po uszy w Fade to Black - grze wykonanej w dość podobnym stylu, przy użyciu niemal identycznego, choć trochę mniej umiejącego, engin'u. Na pierwszy rzut oka grafika TR nie była żadnym osiągnięciem, lecz prostą kontynuacją (z rozwinięciem) pomysłów z FTB. Scenariusz też nie powalił mnie na kolana nie pozwalając oderwać się od monitora. Jednym słowem - dobra, solidnie wykonana gra. Wystarczyło jednak spędzić trochę więcej czasu nad programem aby docenić ogromną pracę twórców. To właśnie małe, cieszące oko i ducha detale, nadają TR cech wielkości. Spotkanie z tyranozaurem rozwiało moje wątpliwości co do graficznej supremacji TR nad FTB. Historia opowiadana w grze okazała się całkiem ciekawa. Jest jednak jedna rzecz, której nie rozumiem i nie zrozumiem do końca swoich dni. Lara Croft w wersji komputerowej zupełnie mi się nie podoba... Na żywo - owszem, ale ta pudełkowata dziewczyna z krzywymi nogami? Dziękuję, postoję...

Piotr Pieńkowski - redaktor naczelny magazynu "Świat Gier Komputerowych"
Już kiedy zagrałem w demko Tomb Raidera, zostałem urzeczony prostotą obsługi, bogactwem możliwości, a nade wszystko klimatem całości. Ostatni raz coś takiego przeżyłem podczas grania w Fade to Black, a wcześniej we Flashbacka i Another World. Z niecierpliwością i obawą czekałem na pełną wersję Tomb Raidera. Kiedy będę mógł poznać dalsze przygody Lary? I czy aby na pewno całość będzie tak rewelacyjna jak zapowiada wersja demo. Na szczęście twórcy programu nie zawiedli. Gra jest po prostu SUPER! Oczywiście najwięcej emocji przynosi pierwsze przejście Tomb Raidera, kiedy to krok po kroku odkrywa się tajemnicę tajemnic, ale myślę, że i kolejne rozgrywki powinny sprawić przyjemność - bo tak naprawdę, takie programy nigdy się nie starzeją. Minął niespełna rok od premiery TR, a tu proszę, pojawił się sequel. Nie ma sensu się rozpisywać ale moim zdaniem "dwójka" w pełni zasługuje na miano pierwszej części. Już teraz z niecierpliwością czekam na Tomb Raider 3.

Więcej w Fandom

Losowa wiki