Fandom

Tomb Raider Wiki

Perseusz

1313stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Perseusz (także Perseus, gr. Περσεύς, Perseús, łac. Perseus) – heros w mitologii greckiej, syn księżniczki Danae i Zeusa, mąż Andromedy, pogromca Meduzy. Bogowie po śmierci przemienili go w gwiazdozbiór nieba północnego.

Urodził się w Argolidzie. Panujący tam jego dziadek Akrizjos, dowiedział się z przepowiedni, że zabije go jego przyszły wnuk, wobec tego uwięził on córkę, aby nie mogła począć dziecka. Gdy Zeus spadł na Danae złotym deszczem, ojciec dziewczyny zamknął córkę wraz z wnukiem w skrzyni i wrzucił do morza.

Skrzynia została wyrzucona na brzeg wyspy Serifos, gdzie Danae zaopiekował się Diktys, brat władcy tej ziemi – króla Polidektesa. Na wyspie tej dorastał młody heros. Z czasem Polidektes zakochał się w Danae, ale bez wzajemności, a przeszkodę w swych związkach z Danae widział właśnie w Perseuszu. Aby pozbyć się kłopotliwego podrostka, Polidektes namówił go do pozornie skazanej na klęskę wyprawy po głowę Meduzy.

Chłopiec cieszył się jednak przychylnością Ateny i Hermesa. Pod ich opieką dotarł do Graj, gdzie otrzymał rady jak pokonać jedną z gorgon – Meduzę. Otrzymał również podarki: nimfy dały mu skrzydlate sandały, Hades – torbę i hełm czyniące go niewidzialnym, a Hermes – stalowy sierp. Patrząc na Meduzę przez odbicie w wypolerowanej tarczy (bezpośrednie spojrzenie w jej oblicze groziło śmiercią) zdołał ściąć jej głowę i schować ją do torby. Hełm zaś uczynił go niewidzialnym i wraz ze skrzydlatymi sandałami umożliwił mu ucieczkę przed ścigającymi go siostrami Meduzy. W drodze powrotnej, przelatując nad Etiopią, uratował przy użyciu głowy Meduzy (która zachowała moc zmieniania innych w kamień) Andromedę, którą następnie poślubił.

Po powrocie na wyspę głowę potwora Perseusz pokazał Polidektesowi i jego dworowi, którzy też skamienieli. Z wdzięczności za opiekę, głowę Gorgony podarował Atenie, która od tej chwili nosiła ją na pożyczonej od Zeusa tarczy – egidzie, zaś hełm i skrzydlate sandały dał Hermesowi. Następnie wraz z Andromedą i matką powrócił do Argos na dwór dziadka. Tam, zgodnie z przepowiednią, zabił Akrizjosa w czasie igrzysk w Pelasgiotis, trafiając go przypadkiem dyskiem. Nie chcąc rządzić w Argos, zamienił je na Tiryns i Mykeny.

Perseusz był ojcem Alkajosa i pradziadem Heraklesa, przypisywano mu też wzniesienie mykeńskich fortyfikacji.

Więcej w Fandom

Losowa wiki