Fandom

Tomb Raider Wiki

Jan de Bont

1313stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Jan de Bont - (ur. 22 października 1943 w Eindhoven) - holenderski reżyser, operator i producent. reżyser filmu Tomb Raider: Kolebka Życia.

InfoEdytuj

Jan De Bont jest filmowcem światowym mocno jednak osadzonym w tradycji kina europejskiego. Jako student, w Holandii, uwielbiał duże obrazy epickie, westerny i filmy wojenne - produkcje hollywoodzkie. Szczególnie podobał mu się sposób łączenia w nich silnych emocji i akcji. W jego mniemaniu dawało to widzom możliwość pełnego uczestnictwa w tym filmowym spektaklu. Tę samą technikę De Bont zademonstrował, kiedy 20 lat później, w 1994 roku, debiutował na rynku amerykańskim filmem "Speed", który był również początkiem kariery Sandry Bullock.

Już w 1996 roku, kolejny film De Bonta - "Twister" odnotował otwarcie na rekordowym poziomie $41,2 milionów w pierwszy weekend wyświetlania, a kończąc ostatecznie z wpływami na całym świecie w wysokości $600 milionów. Zachęcony sukcesem pierwszych filmów De Bont nakręcił następnie "Speed 2: Cruise Control" (1997) oraz "The Haunting" (1999).

Firma producencka De Bonta - Blue Tulip powołana została do życia w 1996 roku i od tego czasu między innymi miała swój wkład w powstanie thrillera science-fiction "Raport mniejszości" /Minority Report/ z Tomem Cruisem, w reżyserii Stevena Spielberga. Blue Tulip prowadzi wiele różnych projektów, współpracując w tym zakresie ze studiami Fox, Warner Bros., Paramount, Universal i MGM.

De Bont urodził się w Eindhoven, w Holandii pierwszy kontakt z taśmą 9mm miał już w wieku 10 lat. Będąc jeszcze w szkole rejestrował filmy na taśmie 16mm. Studiując w Holenderskiej Akademii Filmowej w Amsterdamie miał okazję zobaczyć obraz Stanley'a Kubricka "Ścieżki chwały" /Paths Of Glory/ i od tego czasu stał się zagorzałym wielbicielem wizualnego stylu tego reżysera. De Bont stał się z czasem członkiem holenderskiej nowej fali, podróżując często do Paryża w celu wymiany myśli z reżyserami takimi jak np. Jean-Luc Godard, którzy byli inspiracją dla wszystkich młodych filmowców w Europie.

Stając się (z konieczności) specjalistą we wszystkich aspektach procesu powstawania filmu - zaczynając od pracy z kamerą, poprzez reżyserię dźwięku, a na scenografii i montażu kończąc - De Bont będąc jeszcze w szkole filmowej rozpoczął na poważnie kręcenie filmów dokumentalnych. Po ukończeniu szkoły założył własną firmę producencką. Nieco później zdobył dużo więcej doświadczenia w pracy z profesjonalnymi aktorami reżyserując popularny niemiecki serial komediowy "Express", będący autorską przeróbką skeczy z "Latającego cyrku Monty Pythona" /Monty Python's Flying Circus/ - brytyjskiego seryjnego programu komediowego, reprezentującego specyficzny typ humoru.

De Bont z czasem stał się znanym w Europie filmowcem, współpracował w tym czasie między innymi z Paulem Verhoevenem. Szybko zyskał też sobie uznanie w Stanach Zjednoczonych. Jako autor zdjęć znany jest między innymi z filmów "Black Rain" Ridley'a Scotta, "Szklana pułapka" /Die Hard/ w reżyserii Johna Mctiernana, "Flatliners" Joela Schumachera, "Zabójcza broń 3" /Lethal Weapon 3/ w reżyserii Richarda Donnera oraz obrazu Paula Verhoevena "Nagi instynkt" /Basic Instinct/.

Wielki zwolennik kobiecych ról w filmach akcji, De Bont pomógł rozpocząć karierę Helen Hunt i Sandrze Bullock. Tym razem reżyser bierze na swój warsztat kolejny film akcji z kobietą w roli głównej. Jest to prezentowany właśnie "Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia" z Angeliną Jolie. De Bont mieszka w Los Angeles z żoną i dwójką dzieci.

Inne ProjektyEdytuj

  • Speed
  • Speed 2
  • Twister
  • The Haunting

Więcej w Fandom

Losowa wiki