Fandom

Tomb Raider Wiki

Himiko

434strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Himiko (jap. 卑弥呼) – królowa starożytnego narodu Yamatai, główna antagonistka gry Tomb Raider z 2013 roku, manipulująca Mathiasem, żeby ten przywrócił ją do życia. Pojawia się również jako główna przeciwniczka w komiksie Queen of Serpents, gdzie stara się powrócić na Yamatai i odzyskać władzę.

Życiorys Edytuj

Władczyni Yamatai Edytuj

Przedstawiana była jako piękna, tajemnicza i bezwzględna władczyni Yamatai, która ponad tysiąc lat temu rządziła królestwem przy pomocy swojej Burzowej Gwardii. Otaczała się kapłankami słońca, a w jej pobliżu nie mogli przebywać mężczyźni, za wyjątkiem generała Gwardii. Wierzono, że potrafi komunikować się ze światem duchowym i sprawować władzę nad żywiołami, a niektórzy mieszkańcy wyspy czcili ją jak boginię. Mimo bezwzględności królowej, jej podwładni żyli dostatnio: nigdy nie chodzili głodni, plony co roku były obfite, podatki utrzymywane były na rozsądnym poziomie, a Burzowa Gwardia chroniła kraj przed zakusami najeźdźców.

Chociaż oficjalnie była pierwszą królową Yamatai, w rzeczywistości rządziła krajem od momentu jego założenia do upadku, przez ponad tysiąc lat. Za życia spośród kapłanek wybierała swoją następczynię, która otrzymywała tytuł Córki Słońca i szkolona była na królową, co wśród mieszkańców uważane było za najwyższy z możliwych zaszczytów. W rzeczywistości żadna z kapłanek nigdy nie została nową władczynią, wszystkie służyły bowiem jako naczynia dla duszy Himiko. Kiedy królowa zaczynała się starzeć, przenosiła swoją duszę do ciała wybranej kapłanki, niszcząc jej duszę i przejmując całkowitą kontrolę nad nowym ciałem. Rytuał ten utrzymywany był w całkowitej tajemnicy, a poza Himiko i kapłanką wiedział o nim jedynie generał Burzowej Gwardii, który odprowadzał „wybrankę” do Komnaty Słońca, gdzie przeprowadzano ceremonię.

Uwięzienie Edytuj

W okresie Kamakura, przypadającym na lata 1185–1333, jedna z kapłanek – Hoshi – mająca zostać następczynią królowej odkryła prawdę na temat wyniesienia, jak również tego, że Himiko planuje poszerzyć swoje wpływy poza Yamatai. Ukradła sztylet generała Burzowej Gwardii, którym podczas ceremonii odebrała sobie życie, przerywając rytuał i więżąc Himiko w rozkładającym się ciele. Gniew Słonecznej Królowej narastał, aż w końcu przerodził się w potężny sztorm, uniemożliwiający ucieczkę z Yamatai. Jej królestwo upadło, a okryty hańbą generał Burzowej Gwardii popełnił seppuku. Sama Gwardia jednak przetrwała i w dalszym ciągu strzegła wyspy i królowej.

Klątwa Himiko sprawiła, że wyspa stała się pułapką. W ciągu stuleci setki statków, a następnie samolotów, które znalazły się w pobliżu wyspy, znikały bez śladu. Kiedy tylko zbliżyły się do Yamatai, rozbijały się w wyniku nagłego sztormu, którego szybkość i zaciekłość była niemożliwa bez ingerencji sił nadprzyrodzonych. Ucieczka z takiego sztormu była niemożliwa bez względu na zdolności statków do żeglugi czy umiejętności i doświadczenie kapitanów bądź pilotów. W momencie, kiedy załoga próbowała wydostać się ze sztormu, ten jedynie się wzmacniał i ustawał dopiero w momencie, kiedy jednostka rozbiła się na wyspie lub u jej wybrzeży. Ocaleli zostali zostawiani przy życiu, jednak jeżeli podejmowali próby ucieczki, chociażby na tratwach, byli powstrzymywani przez kolejny sztorm. Ostatecznie wszyscy nieszczęśnicy, którzy znaleźli się w pobliżu wyspy, albo zginęli, albo zostali zmuszeni na niej zamieszkać.

Solarii Edytuj

W 1982 roku na wyspie rozbił się samolot najemników, którzy próbowali opuścić Yamatai, ale próby ucieczki okazały się bezcelowe. Z całej grupy przeżył jedynie mężczyzna imieniem Mathias, który zdał sobie sprawę, że nawiedzające wyspę sztormy nie są naturalnym zjawiskiem, toteż odmówił podjęcia dalszych prób ucieczki.

Chcąc dowiedzieć się, jaka siła stoi za sztormami, rozpoczął przeszukiwanie wyspy, natrafiając na strzępki prawdy, unikając pozostałych ocalałych lub bezlitośnie rozprawiając się z tymi, którzy weszli mu w drogę. Po pewnym czasie zdał sobie sprawę, że potrzebuje pomocy, zwerbował więc silnych, ale niezbyt rozgarniętych rozbitków, zakładając Bractwo Solarii. Wierząc, że prowadzi go Słoneczna Królowa, która rzekomo do niego przemawia, skierował wysiłki kultu na znalezienie „Klucza” – odpowiedniej młodej kobiety, która stanie się naczyniem dla duszy Himiko, co położy kres sztormom i pozwoli mu opuścić wyspę, a Słonecznej Królowej przejąć władzę nad światem.

„Klucz” Edytuj

Himiko - zniszczenie naczynia.jpg

Zniszczenie naczynia

W maju 2013 roku u wybrzeży wyspy rozbił się okręt MV Endurance, którego załoga miała na celu odnalezienie Yamatai. Wśród członków ekspedycji znajdowała się m.in. początkująca archeolog Lara Croft i filmowiec Samantha Nishimura, będąca rzekomą potomkinią Himiko. Samantha została porwana przez Mathiasa i poddana „próbie ognia”, którą dziewczyna przeżyła, co potwierdziło, że jest „Kluczem”, została jednak uratowana przez Larę. Mężczyzna zawarł układ z Jamesem Whitmanem, przywódcą ekspedycji, który – chcąc ratować swoją podupadającą karierę – zgodził się porwać i dostarczyć mu dziewczynę w zamian za wyjawienie sekretów Yamatai. Mathias wykorzystał Whitmana jako przynętę dla Burzowej Gwardii i zaprowadził ją do Komnaty Słońca, gdzie przystąpił do wykonania rytuału „wyniesienia”. Nishimura ponownie uratowana została przez Croft, która dźgnęła serce rozkładającego się ciała Himiko płonącą pochodnią, co przerwało rytuał i – jak się wydawało – zniszczyło duszę Słonecznej Królowej i zakończyło nawiedzające wyspę burze.

Próba odzyskania władzy Edytuj

Sam - Himiko.png

Himiko przejmująca kontrolę nad Sam

Mimo przerwania rytuału, niewielka cząstka duszy Himiko została przeniesiona do ciała Sam, która stała się agresywna i zaczęła miewać zaniki pamięci, co sprawiło, że została umieszczona w zakładzie psychiatrycznym. Po przeniesieniu jej do Halberg Institute w Szwecji powoli zaczęła wracać do normalności, jednak z inicjatywy Trójcy nowym lekarzem Nishimury został doktor Taffe, którego zadaniem było umożliwienie Himiko przejęcie kontroli nad ciałem dziewczyny, co ostatecznie mu się udało.

Himiko uciekła z Instytutu i udała się do Niemiec. Zdając sobie sprawę, że już raz została powstrzymana przez Larę Croft, która bez wątpienia ponownie spróbuje uratować przyjaciółkę, postanowiła zacierać ślady, a za dziewczyną wysłała swoich ludzi. Ich próby zabicia Lary okazały się bezowocne, a co więcej, dowiedziała się, że Croft poszukuje Zwiarciadła Wei – jedynego przedmiotu, który może usunąć jej duszę z ciała i zniszczyć ją raz na zawsze. Niedługo później jej najemnicy zniszczyli dom, w którym – jak myślała – znajduje się Lara. Dziewczyna przewidziała jednak taki obrót wydarzeń i uciekła wcześniej. Himiko, wierząc, że jest już bezpieczna, zdecydowała się wrócić na Yamatai i odzyskać swoje królestwo.

Podczas podróży została wyśledzona nie tylko przez Larę i Jonę Maiavę, ale też Trójcę. Organizacja zaatakowała ją, została jednak uratowana przez Croft, która wykorzystała zamieszanie i porwała ją, próbując odzyskać Sam. Himiko udało się uciec, została jednak dogoniona przez Larę, która zaprowadziła ją w miejsce, w którym czekał już Jonah ze zwierciadłem oraz mniejszymi zwierciadłami. Zaczęła walczyć o kontrolę nad ciałem z Sam, domagając się, żeby dziewczyna była jej posłuszna, ponieważ należała do niej na długo przed urodzeniem, a tym samym ciało jest jej prawowitą własnością. Himiko udało się oswobodzić dzięki nożowi, który nosiła przy sobie, Samantha zdobyła jednak wystarczająco dużo kontroli nad ciałem, żeby dźgnąć się w brzuch. Zanim straciła przytomność, Lara poprosiła ją, żeby otworzyła oczy. Uwięziona w jej ciele Himiko była zmuszona spojrzeć w Zwierciadło, co sprawiło, że jej dusza została w nim uwięziona, raz na zawsze kładąc kres Słonecznej Królowej.

Ciekawostki Edytuj

  • Imię „Himiko” (lub „Pimiko”) w języku starojapońskim oznacza „dziecko słońca” lub „kapłankę słońca”.
  • Postać z gry została zainspirowana prawdziwą władczynią królestwa Yamatai w starożytnym państwie Wa, z którego wywodzi się współczesna Japonia. Rzekomo władała ona magią i potrafiła zauroczyć ludzi, nigdy nie wyszła też za mąż. W rządach pomagał jej młodszy brat. Po tym, jak objęła władzę, widziało ją niewiele osób. Służyło jej tysiąc kobiet, ale tylko jeden mężczyzna, podobnie jak w grze Himiko otaczała się tylko kapłankami, a jedynym mężczyzną w jej pobliżu był generał Burzowej Gwardii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki