FANDOM

Croft Manor[1] – posiadłość rodzinna rodu Croftów znajdująca się w Surrey, w Anglii, pojawiająca się w wielu grach oraz obu filmach z serii Tomb Raider.

Pierwsza wersja Edytuj

W oryginalnej linii czasowej Croft Manor była jednym z kilku posiadanych przez Larę domów, a zarazem jej główną rezydencją. Odziedziczyła ją po swojej ciotce i zamieszkiwała w niej ze swoim lokajem, Winstonem.

Rezydencja położona jest pośrodku olbrzymich ogrodów, odgrodzonych wysokimi ścianami. Z Croft Manor do pozostałych części posiadłości prowadzą długie, kręte ścieżki. Na samą rezydencję składa się wiele pokoi, w tym m.in. sypialnia, jadalnia, sala balowa przekształcona następnie w siłownię, basen, kuchnia, piwnica i pokój na trofea. Po wydarzeniach z pierwszej części gry obok budynku wybudowano poligon ćwiczebny.

Tomb Raider Edytuj

Croft Manor (oryginalna linia czasowa).jpg

Ze względu na ograniczenia czasowe, Core Design nie zdołało ukończyć zewnętrza posiadłości. Chociaż Croft Manor jest grywalnym etapem, w odróżnieniu do następnych części niemożliwe jest jej eksplorowanie. Poziom treningowy składa się wyłącznie z biblioteki, Sali muzycznej, głównego hallo pełnego skrzyń, sali balowej i basenu. Chociaż poprzez wykorzystanie błędów gry możliwe jest eksplorowanie zewnętrzy, tak naprawdę są one kwadratowymi pomieszczeniami umieszczonymi za oknami i udającymi podwórze.

Tomb Raider II Edytuj

Na potrzeby Tomb Raider II posiadłość została znacząco rozszerzona. Lara może zwiedzać więcej pokojów, w tym m.in. kuchnię, swoją sypialnię i piwnicę, pełniącej funkcję swego rodzaju skarbca. Opróżniono salę balową, a plac do ćwiczeń przeniesiono na zewnątrz. Możliwe jest eksplorowanie podwórza, na którym znajduje się nie tylko plac ćwiczebny, ale też labirynt z żywopłotu.

Tomb Raider III Edytuj

Chociaż posiadłość jest podobna do tej z poprzedniej części, dokonano w niej pewnych zmian. Sala balowa została podzielona na dwa pokoje, a na zewnątrz wybudowano kolejny plac ćwiczebny. Poprzedni wciąż jest obecny, stanowi jednak większe wyzwanie niż wcześniej. Labirynt zastąpiony został torem wyścigowym. W piwnicy znajduje się olbrzymie akwarium, a pokój z trofeami został przeniesiony do sekretnego pokoju w hallu.

Tomb Raider: Chronicles Edytuj

W tej części posiadłość nie jest grywalna, pojawia się jednak w wieku przerywnikach filmowych. Wygląda podobnie jak w Tomb Raider III, nie wiadomo jednak, czy została odnowiona, czy zmieniona. Poprzez wykorzystanie różnych narzędzi możliwe jest eksplorowanie głównego wejścia i hallu posiadłości, jednak w trakcie natrafić można na wiele błędów.

Pomieszczenia Edytuj

  • Hall główny
  • Sala balowa / sala gimnastyczna
  • Basen
  • Jadalnia
  • Kuchnia
  • Pokój z trofeami
  • Sypialnia Lary
  • Łazienka
  • Schowek na broń
  • Pokój muzyczny
  • Biblioteka
  • Piwnica
  • Poddasze
  • Ogród (tylko w częściach 2. i 3.)
  • Tor przeszkód
  • Tor do jazdy quadem (tylko w części 3.)

Wersja filmowa Edytuj

Hatfieldhouse.jpg

Druga wersja posiadłości pojawiła się po raz pierwszy w filmie Lara Croft: Tomb Raider, a następnie w jego kontynuacji, Kolebce Życia. „Zagrana” została przez Hatfield House w Hertfordshire. W ogrodach znajduje się kamień upamiętniający Richarda Crofta. Na terenie posiadłości znajduje się również przyczepa, w której mieszka Bryce. Lokajem Lary w filmach jest Hillary.

W pierwszym filmie Lara znajduje w sekretnym pomieszczeniu pod schodami zegar odmierzający czas do zrównania planet. Niedługo później Croft Manor zostaje zaatakowana i zdemolowana przez ludzi Iluminatów, chcących odzyskać artefakt.

Druga wersja Edytuj

Croft Manor (druga wersja).jpg

Druga wersja Croft Manor w grach inspirowana jest tą, która pojawiła się w filmach, posiadając podobny wygląd i układ pomieszczeń. W odróżnieniu od tej z klasycznej linii czasu, należała ona do ojca Lary, a dziewczyna wychowywała się w niej. Formalna nazwa posiadłości to Abbingdon Estate.

Podobnie jak w poprzednich grach, rezydencja mieści wiele pokojów i pomieszczeń, w tym m.in. sypialnię, siłownię, bibliotekę, basen i ogrody.

Abbingdon Estate jest niewielkim majątkiem ziemskim położonym w Surrey, który Croftowie otrzymali od króla Edwarda VI w 1547 roku wraz z tytułem szlacheckim. W posiadaniu rodziny znajdują się trzy różne posiadłości, z czego dwie utrzymywane są przez Narodowy Fundusz na Rzecz Ochrony Zabytków, a Abbingdon Estate stanowi dom Lary. Jeszcze zanim dziewczyna osiągnęła pełnoletność, jej ojciec, Richard Croft nie powrócił z wyprawy do Kambodży, a jakiś czas później odnaleziono ludzkie szczątki, których nie udało się jednoznacznie zidentyfikować. Ponieważ lord Croft oficjalnie nie został uznany za zmarłego, Lara nie mogła odziedziczyć jego majątku, w tym również posiadłości, oraz tytułów. Doprowadziło to do batalii sądowej Lary z jej wujem, Erollem Croftem, którą ostatecznie udało jej się przejąć. Chociaż po procesie Lara została oficjalnie 11. księżną Abbingdon, zraziła do siebie całą rodzinę.

Posiadłość zostaje wysadzona w powietrze w Tomb Raider: Underworld przez Amandę Evert. Nie wiadomo, czy Lara zdecydowała się na jej odbudowanie w późniejszym czasie.

Pomieszczenia Edytuj

  • Hall główny
  • Pracownia komputerowa Zipa
  • Sala gimnastyczna
  • Basen
  • Biblioteka
  • Sypialnia Lary
  • Pokój z trofeami
  • Pokój muzyczny
  • Ogród
  • Łazienka
  • Sala do ćwiczeń (tylko w filmie)
  • Garaż (tylko w filmie)

Trzecia wersja Edytuj

Croft Manor (2015) - hall.jpg

Hall

Dwór jest olbrzymią posiadłością mającą co najmniej trzysta lat, o czym świadczą nagrobki w krypcie pochodzące z końca XVIII wieku. Budynek otoczony jest rozległym ogrodem i wysokimi ścianami. Większość pomieszczeń jest bardzo duża i wyposażona w kominki, które spotkać można również na korytarzach. Pod koniec lat 90. z polecenia lorda Crofta rozpoczęto renowację posiadłości, która zakończyła się na początku XXI wieku, a w trakcie jej trwania dodano m.in. laboratorium.

Richard i Amelia Croftowie wyznaczyli Atlasa DeMornaya, brata Amelii, jako wykonawcę testamentu Croft Manor na wypadek ich nieobecności. W przypadku ich śmierci, majątek automatycznie przejść miał na Larę. Richard zmarł, kiedy dziewczyna była jeszcze bardzo mała, a jej matka zaginęła kilka lat wcześniej. Po śmierci ojca Lara opuściła posiadłość, która popadła w ruinę. Chociaż nie zamieszkiwała w niej, pozostawała jej prawowitą właścicielką, jako że lord i lady Croft zostali uznani za zmarłych. Po latach jej wuj uznał, że tajemnicze zaginięcie Amelii należy traktować jako „nieobecność”, a nie „śmierć”, domagając się posiadłości. Kiedy Lara powróciła z Syrii, otrzymała od wuja list, w którym nakazywał jej zabrać z posiadłości niezbędne rzeczy i opuścić ją, grożąc całkowitym odcięciem jej od funduszu powierniczego rodziców. Lara przeszukała posiadłość w celu znalezienia dowodu na to, że oboje jej rodzice nie żyją, żeby tym samym zatrzymać Croft Manor. Udało jej się odkryć sekretną pracownię ojca, a w niej dokumenty świadczące, że zamrożone ciało Amelii odnaleziono w Himalajach i sprowadzono do Anglii celem należytego pochowania. Prowadząc dalsze poszukiwania natrafiła na rodzinną kryptę, w której pochowano jej matkę. Powiadomiła o znalezisku sąd i swojego wuja. Zgodziła się na przeprowadzenie śledztwa mającego na celu ustalenie tożsamości osoby pogrzebanej w krypcie, a sama wyruszyła na poszukiwania Kitieżu. Po powrocie z Syberii otrzymała od wuja list wyjaśniający, że szczątki zidentyfikowano jako Amelię, wobec czego Lara jest prawowitą właścicielką dworu. Dziewczyna postanawia, że za wszelką cenę przywróci świetność dworowi.

Pomieszczenia Edytuj

  • Hall główny
  • Pracownia
  • Biblioteka
  • Piwniczka
  • Sypialnie
  • Krypta rodzinna
  • Laboratorium lorda Crofta

Poziomy w Croft Manor Edytuj

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Ze względu na rozbieżności w tłumaczeniach, artykuł widnieje pod nazwą oryginalną. We wcześniejszych grach tworzonych przez Crystal Dynamics nazwa tłumaczona była jako posiadłość Croftów, z kolei w Rise of the Tomb Raider nazywana jest już dworem Croftów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki