Fandom

Tomb Raider Wiki

Boliwia - Tiwanaku (Mitologia)

1313stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Tiwanaku to położone na terenie Boliwii ruiny kultury prekolumbijskiej. Specjaliści uznają je za pozostałości jednego z głównych źródeł rozwoju cywilizacji Inków. Tiwanaku było miastem-państwem, położonym nieopodal południowego wybrzeża jeziora Titicaca (jedno z najwyżej położonych jezior na świecie - znajduje się na wysokości 3800 metrów nad poziomem morza). Badania dowodzą, że pierwsze osiedla w rejonie Tiwanaku powstały 200 lat przed naszą erą. Wówczas były to luźno ze sobą powiązane wioski, których mieszkańcy w znacznym stopniu trudnili się rolnictwem. Trudne warunki terenowe zmuszały mieszkańców do usprawniania technik uprawnych, a co za tym idzie, wzrastała rola współpracy pomiędzy społecznościami. W ciągu setek lat, sieć wiosek ewoluowała w jedno wielkie osiedle. Pomiędzy 600 i 800 rokiem miasto Tiwanaku zajmowało obszar pięciu kilometrów kwadratowych, a zamieszkiwało je około 40,000 mieszkańców. Jednak świetność regionu nie trwała długo. Już około 1000 roku Tiwanaku zaczęło tracić na znaczeniu i z czasem zaczęło się wyludniać. Do dziś nie wiadomo czy na skutek inwazji obcych plemion czy też pokojowych migracji. Ludzie nie zniknęli całkowicie z obszaru Tiwanaku, ale opustoszało miasto popadło w ruinę - nie na skutek wojen, ale zwyczajnie pod karzącym wpływem czasu. Naukowcy zainteresowali się Tiwanaku dopiero w XIX wieku. Wtedy to zaczęli tam zjeżdżać eksperci z Europy, którzy prowadzili własne badania i dokumentowali to, co pozostało po ruinach, które przez ostatnie stulecia były dodatkowo plądrowane przez rabusiów. W drugiej połowie XX wieku rząd Boliwii rozpoczął program częściowej rekonstrukcji ruin. Dla Boliwiczyjków jest to miejsce szczególne, albowiem w nim właśnie dopatrują się jednego ze źródeł swojej kultury. Tiwanku jest wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Więcej w Fandom

Losowa wiki