Fandom

Tomb Raider Wiki

Atlantyda

434strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Atlantyda – mityczne zaginiona państwo i miasto, opisane przez filozofa Platona w dialogu Timajos w roku 360 przed naszą erą.

Mitologia Edytuj

Według Platona, Atlantyda znajdowała się „za Słupami Heraklesa” (Gibraltar) i „istniała dziewięć tysięcy lat przed czasami Solona” (ok. 9500 roku p.n.e.) Przedstawiana była jako wielka potęga morska, posiadająca zaawansowaną technologię. Mieszkańcy Atlantydy próbowali najechać greckie miasto-państwo Ateny, jednak nie udało im się ze względu na wysokie zorganizowanie Ateńczyków. Następnie Atlantyda zatonęła w morskiej toni „w ciągu jednego dnia i nocy pełnych nieszczęść”. Chociaż przez większość kraina uznawana jest za mit, istnieje wiele teorii sugerujących, że mogła istnieć naprawdę. Teorie te diametralnie różnią się one od siebie, a wedle niektórych Atlantyda była zamieszkiwana przez przybyszów z kosmosu.

Wedle jednej z hipotez, Atlantyda mogła leżeć w greckim archipelagu Santoryn, gdzie częściowo rozgrywa się akcja filmu Lara Croft: Tomb Raider – Kolebka Życia. Badania archeologiczne wskazują, że do około 1600 roku przed naszą erą Santoryn był jedną wyspą, jednak w wyniku erupcji wulkanu jej część zapadła się i zniknęła pod wodą, a pozostałości po wyspie utworzyły mały archipelag. Zgadzałoby się to z opisem Platona, wedle którego Atlantydę w ciągu jednego dnia pochłonęło morze, a jej mieszkańcy ogromnie wtedy cierpieli.

Atlantyda w serii Tomb Raider Edytuj

Atlantyda odgrywa znaczącą rolę w grze Tomb Raider i dodatku Unfinished Business, jak również w jej remake’u – Anniversary. Lara Croft, wynajęta przez Jacqueline Natlę, poszukuje powiązanego z krainą artefaktu znanego jako Dziecię. W późniejszym czasie dowiaduje się, że Natla w rzeczywistości była jednym z władców Atlantydy, ale została uwięziona przez pozostałych władców, swoich braci Qualopeca i Tihocana, za próbę stworzenia własnej armii. Atlantyda przedstawiana jest w grach jako wysoko zaawansowana cywilizacja.

Poziomy Edytuj

Tomb Raider Edytuj

Unfinished Business Edytuj

Anniversary Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki