FANDOM

Amanda Alicia Vikander (ur. 3 października 1988 w Göteborgu) – szwedzka aktorka i tancerka. Karierę rozpoczęła grając w szwedzkich filmach i serialach telewizyjnych. Od 2011 zaczęła pojawiać się w produkcjach europejskich, m.in. w brytyjskim filmie Anna Karenina z 2012. W 2016 otrzymała Oscara za rolę drugoplanową w filmie Dziewczyna z portretu.

Życiorys Edytuj

Urodziła się w Göteborgu jako córka aktorki Marii Fahl Vikander i psychiatry Svantego Vikandera. Zanim rozpoczęła karierę aktorską, przez dziewięć lat uczyła się tańca w Kungliga Baletten w Sztokholmie. Przed zmianą zawodu występowała w musicalach w operze w Göteborgu.

Kariera aktorska Edytuj

W krajach skandynawskich jest szczególnie znana z roli w popularnym szwedzkim serialu telewizyjnym Andra Avenyn oraz z filmów Till det som är vackert (2010) i Klejnoty koronne (2011). Za rolę Katariny w pierwszym z filmów otrzymała nagrodę dla wschodzącej gwiazdy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sztokholmie oraz Złotego Żuka za pierwszoplanową rolę kobiecą.

Wystąpiła w anglojęzycznej adaptacji powieści Lwa Tołstoja Anna Karenina, a także w filmie duńskiego reżysera Nikolaja Arcela Kochanek królowej. Ponadto została obsadzona w roli Alice Deane w amerykańskim filmie fantasy Siódmy syn, stanowiącym adaptację cyklu powieści Kroniki Wardstone Josepha Delaney’ego.

Za rolę androida w filmie Ex Machina została nagrodzona przez Stowarzyszenie Krytyków z Los Angeles oraz otrzymała nominację do Złotego Globu w kategorii „najlepsza aktorka drugoplanowa”.

W 2016 otrzymała Oscara dla najlepszej aktorki drugoplanowej za rolę filmie Toma Hoopera Dziewczyna z portretu.

28 kwietnia 2016 roku magazyn „The Hollywood Reporter” potwierdził pojawiające się od pewnego czasu doniesienia, że Vikander wcieli się w Larę Croft w zapowiedzianym na 2018 rok filmie Tomb Raider. Zdjęcia do filmu rozpoczęły się 23 stycznia 2017 roku.

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki