Fandom

Tomb Raider Wiki

Aleksandria (Mitologia)

1313stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Aleksandria - założona przez Aleksandra III Wielkiego w 332 lub 331 p.n.e. na miejscu wsi Rakotis. Zbudowana według projektu architekta Dejnokratesa z Macedonii, opierającego się na planie Hippodamosa z Miletu. W 311 p.n.e. stolica egipskiego państwa Ptolemeuszy. Jeden z największych ośrodków życia umysłowego i kulturalnego starożytności, łączący wiele elementów różnych kultur w jedną całość. Podczas prac archeologicznych (od poł. XIX w.) zlokalizowano jedynie 3 budowle starożytne: Cezareum (I w. p.n.e.) z 2 obeliskami egipskimi tzw. Igłami Kleopatry (dziś w Nowym Jorku i Londynie), świątynię Serapisa i Izydy (221-203 p.n.e.) oraz Serapeum (285-246 p.n.e.) z tzw. kolumną Pompejusza (297 n.e.). Odkryto szereg nekropoli hellenistycznych wykutych w skałach (Szabti, Hadra, Mustafa Pasza, Anfuszi, Wardian) oraz rzymskie katakumby z I-III w. (Kom esl-Szukafa). W czasie prac polskich archeologów (1960) odkryto na Kom al-Dikka łaźnie rzymskie oraz jedyny w Egipcie rzymski teatr z III-IV w. Znaleziska z terenu Aleksandrii przechowuje miejscowe muzeum.

Więcej w Fandom

Losowa wiki